Nowości
Archiwum
Linki
Forum
Kontakt
Dodaj Newsa
  Civilization IV
Wstęp
Warlords
Gold Edition
Beyond the Sword
Galeria
Budowle
Cuda Świata
Cywilizacje
Jednostki
Surowce
Technologie
NGM
Sala chwały
Pliki
FAQ
 
  Civilization III
Wstęp
Play the World
Conquests
Gold Edition
Budynki
Cywilizacje
Cuda Świata
Małe Cuda
Jednostki
Surowce
Tereny
Ustroje
Pliki
FAQ
 
  Civilization II
Wstęp
Pliki
 
  CivII ToT
Pliki
FAQ
 
W Civilization IV mamy 33 Cuda Świata (w tym 7 związanych z religiami), 13 Cudów Narodowych (zwanych Małymi Cudami w Civilization III) oraz 11 Projektów. Cud Świata może być tylko jeden, jeżeli jesteśmy w trakcie budowy cudu a został on wybudowany wcześniej przez inną cywilizację jednostek produkcji zużytych na budowę nie możemy przeznaczyć na nic innego. Na szczęście nie tracimy ich, są one zamieniane na złoto. Cud Narodowy może wybudować każda cywilizacja, ale ilość cudów w jednym mieście ograniczona jest do 2.
 
 
Cuda Świata
(Opis wielkich świątyń religijnych można znaleźć przy budowlach religijnych)
 
Angkor Wat (Angkor Wat)
500 (1/2 Kamień)/8/+2 Filozofia

+1 za każdego duchownego w dowolnym mieście. Umożliwia zmianę 3 mieszkańców w duchownych. Przestarzały po wynalezieniu Komputerów. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego proroka. Możliwość budowy w średniowieczu lub wcześniejszych erach.
 
Biblioteka Aleksandryjska (The Great Library)
350 (1/2 Marmur)/8/+2, Literatura, Biblioteka

Dwóch darmowych naukowców w mieście. Przestarzały po wynalezieniu Metody naukowej. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego naukowca. Możliwość budowy w erze klasycznej lub starożytnej.
 
Broadway (Broadway)
800/+50%/+2, Elektryczność

+50% . 5 przebojów teatralnych, +1. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
 
Chichen Itza (Chichen Itza)
500 (1/2 Kamień)/6/+2, Kodeks prawny

+25% obrona we wszystkich miastach. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego proroka. Możliwość budowy w średniowieczu lub wcześniejszych erach. Broń gwintowana kończy działanie cudu.
 
Hagia Sophia (The Hagia Sophia)
550 (1/2 Marmur)/8/+2, Inżynieria

Robotnicy budują udoskonalenia 50% szybciej. Przestarzały po wynalezieniu Silnika parowego. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego inżyniera. Możliwość budowy w średniowieczu lub wcześniejszych erach.
 
Hollywood (Hollywood)
1000/+50%/+2, Massmedia

+50% . 5 przebojów filmowych, +1. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
 
Kaplica Sykstyńska (The Sistine Chapel)
600 (1/2 Marmur)/10/+2Teologia

+2 za każdego specjalistę w każdym z miast. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty. Możliwość budowy w epoce renesansu lub wcześniejszych.
 
Katedra Notre Dame (Notre Dame)
650 (1/2 Kamień)/10/+2, Muzyka

+1 we wszystkich miastach na kontynencie.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
Możliwość budowy w epoce renesansu lub wcześniejszych.
 
Kolos Rodyjski (The Colossus)
250 (1/2 Miedź)/6/+2, Odlewnictwo, Kuźnia

+1 z pól wodnych wokół miast. Przestarzały po wynalezieniu Astronomii.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca. Możliwość budowy w średniowieczu lub wcześniejszych erach.
 
Kreml (The Kremlin)
1000 (1/2 Kamień)/--/+2, Komunizm

-33% koszt przyśpieszenia produkcji. Przestarzały po wynalezieniu Światłowodów. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
 
Latarnia Morska na Faros (The Great Lighthouse)
200/6/+2, Mularstwo, Latarnia morska

+2 szlaki handlowe dla miast przybrzeżnych. Przestarzały po wynalezieniu Korporacji. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca. Możliwość budowy w erze klasycznej lub starożytnej.
 
ONZ (The United Nations)
1000/--/+2, Massmedia

Umożliwia wybór sekretarza generalnego ONZ. Gwarantuje kandydowanie na sekretarza generalnego. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca.
 
Partenon (The Parthenon)
400 (1/2 Marmur)/10/+2, Politeizm

+50% punktów do produkcji Wielkich ludzi. Przestarzały po wynalezieniu Chemii. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty. Możliwość budowy w erze klasycznej lub starożytnej.
 
Pentagon (The Pentagon)
1250/--/+2, Taśma montażowa

+2 punkty doświadczenia dla nowych jednostek we wszystkich miastach. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego inżyniera.
 
Piramida Cheopsa (The Pyramids)
450 (1/2 Kamień)/6/+2, Mularstwo

Udostępnia wszystkie doktryny typu Rząd. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego inżyniera. Możliwość budowy w erze klasycznej lub starożytnej.
 
Rock 'n' Roll (Rock N Roll)
800/+50%/+2, Radio

+50% . 5 przebojów muzycznych, +1. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
 
Spiralny Minaret (The Spiral Minaret)
500 (1/2 Kamień)/8/+2, Władza od Boga

+1 od każdej budowli religii państwowej. Komputery kończą działanie cudu. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego proroka. Możliwość budowy w epoce renesansu lub wcześniejszych.
 
Statua Wolności (The Statue of Liberty)
1500 (1/2 Miedź)/6/+2 , Demokracja, Kuźnia

Jeden darmowy specjalista w każdym z miast na kontynencie. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca. Możliwość budowy w erze przemysłowej lub wcześniejszych.
 
Stonehenge (Stonehenge)
120 (1/2 Kamień)/8/+2, Mistycyzm

Darmowy Obelisk w każdym mieście. Centruje mapę świata. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego proroka. Kalendarz kończy działanie cudu. Możliwość budowy w erze klasycznej lub starożytnej.
 
Tadż Mahal (The Taj Mahal)
700 (1/2 Marmur)/10/+2, Nacjonalizm

Start cywilizacji w Złoty wiek. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty. Możliwość budowy w erze przemysłowej lub wcześniejszych.
 
Wersal (Versailles)
800 (1/2 Marmur)/10/+2, Władza od Boga

Zmniejsza koszty utrzymania sąsiednich miast.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca. Możliwość budowy w erze przemysłowej lub wcześniejszych.
 
Wieża Eiffla (The Eiffel Tower)
1250 (1/2 Żelazo)/6/+2, Radio, Kuźnia

Maszt nadawczy w każdym mieście. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca.
 
Winda Kosmiczna (The Space Elevator)
2000 (1/2 Aluminium)/--/+2, Robotyka

+50% szybkość produkcji części statku kosmicznego. Można budować na szerokości geograficznej poniżej 30°. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego naukowca.
 
Wiszące Ogrody Semiramidy (The Hanging Gardens)
300 (1/2 Kamień)/6/+2, Matematyka, Akwedukt

+1 mieszkaniec we wszystkich miastach. +1 we wszystkich miastach. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego inżyniera. Możliwość budowy w średniowieczu lub wcześniejszych erach.
 
Wyrocznia Delficka (The Oracle)
150 (1/2 Marmur)/8/+2, Duchowieństwo

Jedna darmowa technologia. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego proroka. Możliwość budowy w erze klasycznej lub starożytnej.
 
Zapora Trzech Przełomów (The Three Gorges Dam)
1750/--/+2, Tworzywa sztuczne

Dostarcza prąd do wszystkich miast na kontynencie.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego inżyniera.
 


Cuda Narodowe

Akademia West Point (West Point)
800 (1/2 Kamień)/--/+1, Wojskowość, jednostka o poziomie 5

+4 punkty doświadczenia dla nowych jednostek budowanych w mieście.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego inżyniera.
 

Czerwony Krzyż (Red Cross)
600/2/+1, Medycyna, Szpital (6 sztuk)

Sprawność Sanitariusz I za darmo dla jednostek wyprodukowanych w mieście. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego naukowca.
 

Epos Heroiczny (Heroic Epic)
200 (1/2 Marmur)/4/+1, Koszary, Literatura, jednostka o poziomie 4

+100% szybkość produkcji jednostek wojskowych w mieście.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
Możliwość budowy w epoce renesansu lub wcześniejszych.
 

Epos Narodowy (National Epic)
250 (1/2 Marmur)/4/+1, Literatura, Biblioteka

+100% punktów do produkcji Wielkich ludzi.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
Możliwość budowy w epoce renesansu lub wcześniejszych.
 

Ermitaż (Hermitage)
300 (1/2 Marmur)/100%/+1, Nacjonalizm

+100%. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
 

Góra Rushmore (Mount Rushmore)
500 (1/2 Kamień)/4/+1, Faszyzm

-25% niezadowolenia wojenne we wszystkich miastach.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
 

Huta Żelaza (Ironworks)
700/--/+1, Stal, Kuźnia (6 sztuk)

-2. +50% w mieście z dostępem do żelaza. +50% w mieście z dostępem do węgla. Umożliwia zmianę 3 mieszkańców w inżynierów. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego inżyniera.
 

Pałac (Palace)
160/2/--, co najmniej 4 miasta

+1. Przenosi do miasta stolicę cywilizacji. Zmniejsza koszty utrzymania w pobliskich miastach.
 

Scotland Yard (Scotland Yard)
500/--/+1, Komunizm

Wymagany by szkolić szpiegów. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego naukowca.
 

Teatr Narodowy (Globe Theatre)
300/6/+1, Dramat, Teatr (6 sztuk)

Brak nieszczęśliwych mieszkańców w mieście.
Umożliwia zmianę 3 mieszkańców w artystów.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego artysty.
 

Uniwersytet Oksfordzki (Oxford University)
400 (1/2 Kamień)/4/+1, Edukacja, Uniwersytet (6 sztuk)

+100%. Umożliwia zmianę 3 mieszkańców w naukowców.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego naukowca.
 

Wall Street (Wall Street)
600/--/+1, Korporacja, Bank (6 sztuk)

+100% dochody z handlu . Umożliwia zmianę 3 mieszkańców w kupców. Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca.
 

Zakazane Miasto (Forbidden Palace)
200/4/+1, Sąd (6 sztuk), 8 lub więcej miast

Zmniejsza koszty utrzymania w pobliskich miastach.
Zwiększa prawdopodobieństwo narodzin Wielkiego kupca.
 


Projekty

Dok orbitalny (SS Docking Bay)
2000 (1/2 Aluminium)/--/--, Robotyka, Program Apollo

Wymagane do zwycięstwa w wyścigu kosmicznym (1 sztuka).
 

Internet (The Internet)
2000(1/2 Miedź)/--/--, Światłowody

Wszystkie technologie odkryte przez co najmniej dwie inne cywilizacje.
 

Kokpit (SS Cockpit)
1000 (1/2 Miedź)/--/--, Światłowody, Program Apollo

Wymagany do zwycięstwa w wyścigu kosmicznym (1 sztuka).
 

Komora hibernacyjna (SS Stasis Chamber)
1200/--/--, Genetyka, Program Apollo

Wymagana do zwycięstwa w wyścigu kosmicznym (1 sztuka).
 

Program Apollo (Apollo Program)
1600 (1/2 Aluminium)/--/--, Technika rakietowa

Konieczny do rozpoczęcia budowy statku kosmicznego.
 

Projekt Manhattan (The Manhattan Project)
1500 (1/2 Uran)/--/--, Rozszczepienie atomu

Pozwala na budowę przez wszystkie cywilizacje Rakiet balistycznych oraz Schronów przeciwatomowych.
 

Poszycie (SS Casing)
800 (1/2 Aluminium)/--/--, Technika rakietowa, Program Apollo

Wymagane do zwycięstwa w wyścigu kosmicznym (5 sztuk).
 

Silnik (SS Engine)
1600/--/--, Synteza jądrowa, Program Apollo

Wymagany do zwycięstwa w wyścigu kosmicznym (1 sztuka).
 

Silnik manewrowy (SS Thrusters)
1300 (1/2 Aluminium)/--/--, Rozszczepienie atomu, Program Apollo

Wymagane do zwycięstwa w wyścigu kosmicznym (3 sztuki).
 

System podtrzymywania życia (SS Life Support)
1000 (1/2 Miedź)/--/--, Ekologia, Program Apollo

Wymagany do zwycięstwa w wyścigu kosmicznym (1 sztuka).
 

Wojny gwiezdne (SDI) (SDI)
1000 (1/2 Aluminium)/--/--, Sztuczne satelity

+75% prawdopodobieństwo przechwycenia Rakiet balistycznych.
 

Legenda:
Nazwa cudu
(nazwa angielska)
koszt/punkty kultury/punkty wielkich ludzi, wymagane odkrycia, budowle
Właściwości specjalne

 

 

  Szybkie linki
Gry komputerowe